Gastouder of kinderdagverblijf?: Update

Een tijdje geleden heb ik geschreven over wat we als opvang voor Evi wilden als ik weer ga werken. Gaan we voor een gastouder, of kiezen we toch voor een kinderdagverblijf? Omdat ik nog niet echt thuis ben in dit ‘opvang-wereldje’ heb ik het een en ander op internet gezocht en naar jullie meningen gekeken die jullie achterlieten in de reacties. (Nog bedankt daarvoor!) Aan de hand daarvan heb ik een lijstje gemaakt met voor- en nadelen van zowel gastouder, als kinderdagverblijf. Dit lijstje zal ik hieronder met jullie delen en vertellen waar we voor hebben gekozen.

Gastouder

Voordelen:

  • Huiselijke sfeer
  • Maximaal 6 kindjes (in verschillende leeftijscategoriën)
  • Betalen per uur dat ze bij gastouder is
  • Meer een-op-een aandacht
  • Rust en ritme (minder ‘geluidsoverlast’)
  • Veel naar buiten (niet alleen op een pleintje bij verblijf, maar ook naar bossen)
  • Flexibel in uren
  • Lager uurtarief (over het algemeen)
  • Evi kan lekker gewoon kind zijn, zonder allerlei methodieken en thema’s zoals op KDV.
  • Vast gezicht, wat vertrouwd is voor Evi.
  • Ik heb er zelf een beter gevoel bij.

Nadelen:

  • Als gastouder ziek is moet ik andere opvang regelen
  • Ritme van gastouder. (Eigen kinderen van school halen? Evi moet dan mee, ook al slaapt ze dan net)
  • Minder tegemoetkoming (misschien toch net zo duur als KDV?)

Kinderdagverblijf:

Voordelen:

  • Bij ziek personeel, wordt vervangend personeel geregeld.
  • Ontwikkeling van je kind wordt gevolgd
  • Meer regels (of is dat juist een nadeel?)
  • Werken met methodieken/thema’s waarvan je kind zal leren → betere voorbereiding op school

Nadelen:

  • Bepaalde tijden brengen/halen
  • Bepaald aantal uren afnemen
  • Minder een-op-een aandacht
  • Grote groep, meer geluiden en prikkels
  • Werken met methodieken/thema’s waarvan je kind zal leren – ze moet nog zo lang naar school.

Bovenstaand lijstje is zoals ik het zie.  Misschien zien jullie mijn voordelen juist als nadelen en andersom, maar dit is hoe wij er over denken.

De keuze is gevallen op een gastouder als opvang. Dus via Google (daar is ie weer) ben ik op zoek gegaan naar een gastouder in de buurt en al snel kwam ik op een site waar ik een aantal gastouders in de buurt kon vinden. Zij zijn aangesloten bij een bepaald gastouderbureau en ik heb me daarbij aangemeld. Zij namen vervolgens contact met mij op en zo kwamen ze al een aantal dagen later langs voor een informatiegesprek. Nadat wij onze wensen omtrent een gastouder kenbaar hebben gemaakt, hebben zij ons via de mail in contact gebracht met twee gastouders. Inmiddels hebben we ook met hen beide een kennismakingsgesprek gehad. Omdat wij van het motto doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg zijn, van spontaan houden, niet te flauw zijn en wel van wat pit houden, hebben we de gastouder die haar oude bank (onder toezicht) laat slopen door haar oppaskindjes verkozen boven de gastouder die ‘alles bijhoudt in een boekje’ en ‘dan zetten we dit en dat in het contract’.

De gastouder van onze keuze heeft een speelzolder waar de hele week lekker gerommeld mag worden (op vrijdag ruimen ze alles weer op), gaat graag naar de speeltuin met de kinderen, of juist naar de Efteling met haar abonnement en ze bouwt gewoon tenten op in haar woonkamer als het buiten echt slecht weer is. En als het niet eens zo slecht weer is, ‘dan kunnen de kinderen alsnog buiten spelen, want ze smelten niet’. Kijk, van die mentaliteit houden wij! En vieze kleren, nou die was ik wel weer hoor!

Waar is jullie keuze voor opvang op gevallen en waar heb je dat op gebaseerd? Laat het me weten in een reactie 🙂

Een gedachte over “Gastouder of kinderdagverblijf?: Update

  1. Hoi,

    Wij zijn ook aan het kijken naar het verschil.
    Het GOB kost ons voor 4 uur per week 6.80 per dag. Het KDV 11.20 per dag voor 5.5 uur, je betaald dus voor 5.5 uur. Erg veel scheelt het dus niet.
    Als je gastouder ziek is mag je kindje evt gebruik maken van de opvang iig bij (Mikz)
    Wij gaan bij allebei nog kennis maken maar het KDV is voor ons op loopafstand is das ook wel handig.
    Succes met kiezen

    Like

Geef een reactie

