Gastouder of kinderdagverblijf?

Zo, ik kom net terug van mijn werk en we hebben eindelijk besloten welke dagen ik ga werken als mijn verlof is afgelopen (en dat is al over 4 weken, wat gaat dat snel!).

Ik ga woensdag, donderdag en vrijdag werken, waarvan de woensdag wel eens kan wisselen met de dinsdag. Op donderdag passen mijn schoonouders op Evi (zij zijn beide met pensioen) en op vrijdag mijn eigen moeder. Tijd dus om voor de woensdag, of soms dinsdag, opvang te zoeken. Maar wat is nou de beste keuze? Een gastouder, of juist een kinderdagverblijf? Op een kinderdagverblijf zal het vast makkelijker zijn om die twee dagen wel eens te switchen, maar voor nu gaat mijn voorkeur uit naar een gastouder. Ik denk namelijk dat dat persoonlijker is, omdat het kleinschaliger is. Daarom denk ik ook dat een gastouder meer aandacht kan geven aan Evi dan dat ze dat op een kinderdagverblijf kunnen. Of heb ik het mis en zal ze op een kinderdagverblijf net zoveel aandacht krijgen? Of juist meer of minder? En hoe zit het met de tarieven? Is een kinderdagverblijf duurder? Of is een gastouder juist duurder? Of verschilt dat weer per bureau of kinderdagverblijf? En hoe zit het met gediplomeerd(e) personeel/gastouders? Pfff, wat een boel vragen komen er ineens boven.

Ik ben benieuwd; waar letten jullie op bij het maken van die keuze? Wat vinden jullie belangrijke punten om naar te kijken en wat zegt jullie gevoel? Ik lees graag jullie reacties met ervaringen over zowel gastouders als kinderdagverblijven. Of zijn er, naast deze twee, misschien nรณg andere opties?

Ik zal me maar eens gaan verdiepen in deze twee opties en wat rondbellen voor informatie.

6 gedachtes over “Gastouder of kinderdagverblijf?

  1. Mijn evi ging altijd naar een gastouder (nog steeds in de vakantie en voor-/naschoolse opvang. Probleem met maar 1 dag in de week is dat het best prijzig wordt. DIt door de bureaukosten (als je 100 uur per maand afneemt wordt die 50.- verdeelt over 100 uur, stel je gastouder vraagt er 5.- per uur betaal je dus 5,50. Maar neem je 50 uur per maand af wordt dat dus al 6.- per uur). Je hebt ook bureaus die wel rekening houden met wat je max terug krijgt van de belastingdienst dus even goed rondkijken. Voor mij wegen de kosten echter niet op tegen de baten. Ik zou gewoon gaan kijken en je gevoel volgen ๐Ÿ˜‰

    Like

    • Hmm, dat zal ik dan eens navragen hoe dat zit met die kosten. Maar inderdaad wat je zegt, op mijn eigen gevoel afgaan. Een gastouder voelt gewoon beter tot nu toe, omdat ik denk dat Evi er inderdaad meer baat bij heeft. En dan zijn de kosten, zoals je zegt, niet hetgeen om me het meest druk om te maken. Bedankt voor je reactie!
      Groetjes

      Like

  2. Jammer zeg, want die 4 weken vliegen zo voorbij! Nog eventjes lekker genieten thuis ๐Ÿ˜‰ Ik snap je twijfel heel goed tussen gastouder/kdv en ik zou willen zeggen: vraag eens een of meerdere rondleidingen aan bij kinderdagverblijven in de buurt en laat je verrassen! In mei ben ik uitgerekend, maar de kleine gaat straks twee dagen naar het kdv. Zelf heb ik niet getwijfeld tussen de soorten opvang, maar dat komt ook doordat ik zelf in de opvang werk en ik de kleine mee kan nemen ๐Ÿ˜‰.
    Vaak is het uurtarief bij een gastouder lager, maar hier komen vaak bemiddelingskosten bij!! Vraag hier goed naar als je informatie gaat aanvragen. Vraag ook wat er inbegrepen zit in de prijs, moet je zelf luiers en voedingen meenemen of krijgt je kindje dat vanuit de gastouder? Voordeel van een kdv is dat voeding, luiers etc vrijwel altijd inbegrepen zijn. Er is een minimaal uurtarief waar beide aan moeten voldoen, dus dat betekend dat sommige soorten opvang meer kunnen vragen dan dat. Er kan dus verschil in prijs zitten. Wel krijg je kinderopvangtoeslag voor zowel gastouder en kdv, maar ze moeten wel geregistreerd zijn. Vraag bij een kinderdagverblijf hoe het zit met betaling wanneer je op vakantie bent of wanneer je kindje ziek is. Vaak blijf je dan wel doorbetalen.
    Wat betreft persoonlijke aandacht: een gastouder mag max 5 kinderenn opvangen in een groep van 0 tot 4 jarigen. Haar eigen kinderen tellen hierin mee.
    Een pedagogisch medewerkster op een babygroep mag 5 kinderen alleen opvang tot een leeftijd van 2 jaar. Qua individuele en persoonlijke aandacht kunnen een gastouder en pedagogisch medewerker het even druk hebben gedurende de dag, alleen op een kdv werken vaak meerdere personen op een groep, dus heeft je kindje meerdere contactmomenten op een dag.
    Een gastouder mag met heel veel diploma’s aan het werk, met een helpende welzijn niv 2 mag zij bijvoorbeeld al aan het werk, maar ook met een diploma verpleging.
    Een pedagogisch medewerkster mag aan het werk met een opleiding pedagogisch werk niveau 3 of 4, of hoger dan dit. De eisen zijn voor een kdv dus strenger.
    Een kinderdagverblijf kan makkelijker ruilen qua opvangdagen, wat je zelf al zei, maar dit is vaak ook weer afhankelijk van de kindbezetting op die dag en vaak moet de ruiling plaatsvinden binnen 1 of 2 weken.
    Oh sorry, het is echt een heel verhaal geworden maar ik wilde graag je vragen beantwoorden waar dit kon.
    Schrijf al je vragen op en ga een kijkje nemen bij verschillende gastouders en kinderdagverblijven. Je laat straks je mooie en waardevolste bezit achter, dus je hebt meer dan alle recht om kritisch te zijn! Als ik je verder kan helpen, geef maar gewoon een gil.
    Lief Heleen (welkominonshuis.wordpress.com)

    Like

    • Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie! Alleen maar fijn dat je zoveel info hebt gegeven, want ik ben helemaal nieuw in dit wereldje. Ik ga al mijn vragen straks eens op papier zetten en ook wat meer informatie over kinderdagverblijven en de verschillende gastouders aanvragen. Ook in dat belasting-terugkrijg-systeem moet ik me nog verdiepen.
      En als ik dan nog vragen heb zal ik bij je aan de bel trekken ๐Ÿ˜Š, dankje!

      Like

    • Ooh, en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend jaar dus voor jou en je partner ๐Ÿ˜€. Geniet er maar goed van, want het is zo voorbij, ookal lijkt dat nu misschien nog niet ๐Ÿ˜‰

      Like

  3. Pingback: Gastouder of kinderdagverblijf: Update | Tis wa

Geef een reactie

