Weekmenu’s

Al een hele tijd probeer ik aan het begin van iedere week een lijstje te maken met welke gerechten we die week gaan eten. Dan heb ik het puur en alleen over het avondeten en voornamelijk voor doordeweeks, omdat we in de weekenden vaak met vrienden samen eten. Er zijn tijden dat het weken achter elkaar lukt om die lijstjes te maken, maar er zijn ook tijden dat het niet lukt. Gewoonweg omdat ik er dan geen tijd of geen zin in heb, of ik vergeet het gewoon. Maar waarom maak ik die lijstjes eigenlijk?

Nou, die lijstjes hebben een aantal voordelen:

  1. Je bent heel bewust bezig met wat je die week gaat eten. Zo kies ik bijvoorbeeld heel bewust om gevarieerd en gezond te eten (meer verse producten en minder pakjes).
  2. Je haalt in een keer al je boodschappen voor die week. Zo beperk ik mijn bezoekjes aan de supermarkt tot een à twee keer in de week.
  3. Geen onnodige boodschappen. Ik word met een boodschappenlijstje minder snel verleid om nog wat extra’s mee te nemen.

Mijn vader heeft een eigen groentetuin en daarvan krijgen wij altijd de heerlijkste boontjes, bietjes, prei, enzovoort. In onze vriezer liggen dus altijd wel voldoende groenten. Als ik zo’n weekmenu ga samenstellen, kijk ik dus eerst welke groenten er nog in de vriezer liggen en snuffel ik ook nog even in de kelder. Zo weet ik wat we nog in huis hebben. Aan de hand daarvan ga ik recepten zoeken. Via Google zoek ik bijvoorbeeld naar ‘Recept boontjes en kip’ of ‘Recept tomaat, ui en knoflook’.  Maar ik zoek ook regelmatig via Pinterest of blader door de boekjes van de plaatselijke supermarkten. Er zijn tal van lekkere recepten te vinden en omdat ik meestal uitga van een soort groente, kom ik vaak bij gezonde en voor mij nieuwe gerechten uit. Zo heb ik een heel lekker pizzagerecht ontdekt met o.a. tomatensaus, paprika en courgette, maar ook ‘kip-ketjap met boontjes en mihoen’, of ‘pittige gehaktballetjes in tomatensaus met bloemkool coucous’. Allemaal echte aanraders! (Recepten volgen nog)

Als ik besluit om een gerecht te maken, schrijf ik dat op een kladpapiertje. Daarbij schrijf ik waar ik het recept terug kan vinden. Bijvoorbeeld bij welk bord op Pinterest, in welke map op Google-drive of op welke pagina in welk supermarkt-boekje. Ook heb ik een boodschappenlijstje bij me liggen, waar ik alle ingrediënten die ik nog mis meteen opschrijf. Soms betekent dat dat ik een hele lange lijst heb, een andere keer heb ik maar heel weinig nodig, omdat ik nog een heleboel in huis heb en aan de hand van die producten mijn recepten heb gezocht.

Dan bekijk ik welk gerecht we op welke dag gaan eten en schrijf dat op de weekplanner die bij ons op de koelkast hangt. Zo kan mijn vriend ook zien wat we allemaal gaan eten die week en als ik geen tijd of zin heb om te koken kan ook hij elk recept terug vinden. Voor ons werkt het heel efficiënt en eten we niet elke week hetzelfde. Nu moet ik het alleen wel volhouden om elke week zo’n lijstje te maken 🙂

 

Geef een reactie

